Face&Look > ZDROWIE > DIETA > Witamina słońca, czyli wszystko o witaminie D

Witamina słońca, czyli wszystko o witaminie D

W okresie jesiennym specjaliści często mówią o tym, jak ważna jest witamina D i zalecają, by ją suplementować. Przejściowa moda czy nowy trend? Okazuje się, że ani jedno, ani drugie. Lekarze potwierdzają: witamina D, wcześniej stosowana głównie po to, aby zapobiegać krzywicy, odgrywa wiele znaczących ról w naszym ciele. O jej roli opowiada Ewa Kłosowska – mgr farmacji z Apteki Medicover we Wrocławiu.

Naukowcy od dawna badają wpływ witaminy D na organizm i wraz z postępem medycyny odkrywają kolejne funkcje, które w nim pełni. Dziś wiemy, że jej receptory znajdują się w prawie każdej komórce ludzkiego ciała. Optymalne stężenie witaminy D w organizmie jest niezbędne dla właściwej siły mięśniowej, co ma istotne znaczenie zarówno dla osób aktywnych, jak i ludzi starszych oraz rekonwalescentów. Potrzebuje jej też układ kostny. Bez witaminy D nawet odpowiednia podaż wapnia wraz z pokarmem na nic się nie zda, ponieważ to kalcytriol (aktywna postać witaminy D3) odpowiada za jego wchłanianie i wbudowywanie go w kości. 

 

 

Gwarancja megaodporności 

Witamina D jest jednym z czynników, które modulują odpowiedź naszego układu immunologicznego. Poprzez receptory na limfocytach, neutrofilach i makrofagach stymuluje ochronę przeciwbakteryjną. Przy jej niskim stężeniu we krwi komórki odpornościowe nie są w stanie walczyć z infekcjami. Osoby z niedoborem witaminy D częściej padają ofiarami zakażeń. Ponadto niski poziom tej witaminy w organizmie podnosi ryzyko zarażenia się niebezpieczną gruźlicą. Wpływ jej niedoboru jest również bardzo wyraźny wśród osób, które zapadają na choroby autoimmunologiczne, m.in. zapalenie stawów, stwardnienie rozsiane, toczeń, zapalenie tarczycy Hashimoto. Dlatego jeśli chorujesz na jedną z chorób autoagresywnych, koniecznie wykonaj badanie poziomu witaminy D. 

Od serca dla serca 

Poziom witaminy D3 ma silny związek ze stanem układu sercowo-naczyniowego. Od właściwej podaży kalcytriolu zależy zmniejszona zachorowalność na nadciśnienie tętnicze oraz choroby serca. Witamina D3 wpływa on na kurczliwość mięśnia sercowego, obniżając ryzyko powstawania schorzeń sercowo-naczyniowych. Zwiększa również wrażliwość tkanek na insulinę. Badania pokazały, że wyższy poziom witaminy D chroni osoby otyłe przed rozwojem cukrzycy typu drugiego. Fakt ten ma ogromne znaczenie dla osób z zespołem metabolicznym oraz insulinoopornością. 

Lekarstwo na depresję 

Już dawno temu zaobserwowano, że nasilenie stanów depresyjnych i schorzeń układu nerwowego ma miejsce przeważnie w okresie miesięcy zimowych. Za taki stan rzeczy odpowiada brak słońca, pod którego wpływem organizm wytwarza witaminę D3. Jest ono niezbędne przy jej powstawaniu. Na naszej szerokości geograficznej produkcja witaminy D3 odbywa się wyłącznie od maja do sierpnia. Witamina ta nie jest w żaden sposób magazynowana, a jej ilości dostarczane w pożywieniu są niewystarczające, dlatego przez pozostałą część roku należy ją uzupełniać przez suplementację. Odpowiednia podaż witaminy D chroni przed złymi doświadczeniami związanymi ze spadkiem nastroju czy osłabieniem zdolności kojarzenia. To jednak jeszcze nie wszystko, co wiadomo do tej pory…

 

Udowodniono, że osoby z wysokim poziomem witaminy D rzadziej zapadają na nowotwory okrężnicy i jelita grubego. Potwierdzono również zbawienny wpływ witaminy D na prostatę i piersi – chroni je przed rakiem. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę D wykazują osoby z chorobami autoimmunologicznymi, starsze (u ludzi w wieku podeszłym proces jej produkcji jest zaburzony) oraz otyłe. Niezbędna dla organizmu dawka witaminy D wynosi od 800 do 2000 IU na dobę – tyle codziennie powinniśmy jej dostarczać. Gdy niedobór jest duży, lekarz może zalecić zwiększone ilości. Wniosek: nie ma łatwiejszego sposobu na zdrowie niż „słońce w pigułce”.

Dodaj komentarz

Komentarze

lawina74

Zgadzam się, ale zarówno jej nadmiar jak i niedobór może być szkodliwy. Latem , by powstała właściwa dawka witaminy D w organizmie wystarczy 20 minutowy spacer po słońcu, ale jesienią i zimą jest potrzena  jej suplementacja.

bozenkaxxj

To prawda, słoneczka nam potrzeba Smile jak przyjda ponure dni trzeba się wspomagać "słońcem w pigułce"

sisi13

Ja już odczuwam braki, a przecież dni są ostatnio całkiem słoneczne.

Malinka23

kocham przebywać na słodeczku, ale we wszystkim należy zachować umiar

paradiso

Ostatnio dużo słucham wszędzie  o potrzebie przyjmowania vitaminy D i chyba muszę zaopatrzyć siebie i rodzinę w jakiś dobry preparat, bo za chwile szare jesienne długie wieczory więc czas zadbać o dobre samopoczucie i zdrowie.

hanover

no jak już słonka mniej to chyba z moim małym synkiem będę sobie kropelkować Smile jemu muszę dawać to sobie nie zapomne Blum 3

weronkaa84

To prawda., witamina D to podstawa dla dobrego samopoczucia. Obyśmy mogły się zimą jak najwięcej cieszyć słoneczkiem Smile

sweetmedi25

ja tam piję tran, żadne niedobory witamin mi niestraszne Biggrin

basiamiecz715

Fajny artykuł, uświadamia nas jak ważne jest słoneczko, korzystajmy więc z kazdej nadarzającej sie okazji, aby sie nim cieszyc, a wtedy nasz organizm zyska........ Smile

OLIWIA25

Bardzo ważne jest by dzieciom dostarczać codziennie odpowiednia porcję witaminy D Smile

Masza

Oczywiście,że witamina D jest nam bardzo potrzebna,ale nie jetem zwolenniczką suplementów.Można ją uzupełniać jedząc jajka,ser szwajcarski,łososia,tuńczyka,czy olej z wątroby dorsza.

claudiq1990

Tęsknię za słoneczkiem. 

Dorota Niewiadomska

Tran niemal przez cały rok Smile 

Nataliiia1

Witamina D = dobre samopoczucie. Zimą u mnie bywa różnie, bo brak słońca potrafi mój dzień zmienić w senne rozmyślanie o niczym, dlatego staram się dbać o to, aby mój organizm miał tej witaminki wystarczjąco. 

annasus

To prawda, słoneczka nam potrzeba zimą Smile

Marylka771

Zdecydowanie brakuje mi tej witaminy

Maja Markiewicz

ooo nowości:)

RockowaBallada

Zgadzam się z tekstem. W tym roku w zimę stosowałam witaminę D i nagle uczucie zmęczenia pojawiało się rzadko. Czarnych myśli też jakby mniej. Zaskakujące odkrycie jak dla mnie. Bo niby oczywiste, a jednak nie aż tak.

dreams1

bardzo ciekawy artykuł Smile

Liliana 5555

Witamina D jest bardzo ważna bo pełni dużą rolę w naszym organiźmie 

wampa

ważna witamina

wampa

ważna witamina