Suszone warzywa kontra mrożonki - które są zdrowsze?

Instytut Żywności i Żywienia zaleca spożywanie co najmniej pięciu porcji owoców i warzyw dziennie. Przestrzeganie tych rekomendacji w sezonie letnim nie stanowi problemu, zimą utrudnieniem może być jednak niewielki wybór świeżych produktów roślinnych, szczególnie warzyw. W tym czasie warto włączyć do diety warzywa utrwalone metodami, które w najmniejszym stopniu wpływają na wartość odżywczą pokarmu. Jedną z nich jest suszenie.

Suszenie doprowadza do dużo niższych strat niż w przypadku mrożenia czy sterylizacji. Uniemożliwia także rozwój bakteriom, grzybom oraz pleśniom, dzięki czemu produkty mogą być przechowywane przez długi czas.

Suszenie warzyw polega na odparowaniu wody. W tym procesie zostaje zachowana większość wartości odżywczych, takich jak witamina A, czyli beta karoten, wszystkie minerały, jak selen czy potas. Również węglowodany i tak cenny w procesie trawienia błonnik – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Małgorzata Sysiak, właścicielka firmy SyS (producent Dań Babci Zosi).

W warzywach suszonych obserwuje się niższą zawartość witaminy C oraz witamin z grupy B w porównaniu z warzywami świeżymi, straty są jednak mniejsze niż w przypadku sterylizacji czy mrożenia.

Warzywa są zbierane w czasie, kiedy mają największe wartości odżywcze, więc są również najsmaczniejsze i najbardziej aromatyczne. Zaraz po zebraniu warzywa transportuje się do suszarni, gdzie są myte, krojone, rozdrabniane i przy pomocy taśmociągów wkładane są do suszarki – tłumaczy Małgorzata Sysiak.

Odparowanie wody uniemożliwia rozwój bakteriom, grzybom oraz pleśniom, dzięki czemu produkty mogą być przechowywane przez długi czas.

W tak przygotowanych warzywach zachowany jest aromat i smak świeżych warzyw. Wystarczy dodatek wody i ugotowane posiłki są identyczne w smaku i wyglądem niczym nie różnią się od posiłków przygotowanych ze świeżych warzyw – dodaje Sysiak.

Suszone warzywa przydają się również latem, podczas wakacyjnych wyjazdów, ponieważ zajmują mało miejsca i są wyjątkowo lekkie. Wykorzystuje się je m.in. w produkcji dań błyskawicznych dla alpinistów.

Źródło: Agencja Informacyjna Newseria Lifestyle

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Komentarze

francesca

Ciekawy artykuł, przydatne, nowe dla mnie informacje.

kylaina

Nie wiedziałam nic na temat suszonych warzyw, warto było przeczytać.

bbo

Staram się korzystać zarówno z mrożonek jak i suszonych produktów. Jednak świeże warzywa i owoce są niezastąpione.

Masza

Bez względu,które są zdrowsze warto je jeść.

justajustyna

dobrze wiedzieć muszę zaopatrzyć się w suszarkę do warzyw i owocow

bst

Ja jestem zdania, że warzywa suszone są zdrowsze.

weronkaa84

A ja jestem za mrożonymi. Lepiej smakują, suszone niestety dużo tracą na walorach smakowych. Nawet koperek mrożony a suszony- różnica diametralna.

aewelinaa

O nawet o tym nie wiedzialam bardzo ciekawy artykul i wazne informacje Smile

Dorota Niewiadomska

Najcześciej jednak stosujemy mrozone,niestety.

moniqa9

Stosuję duzo warzyw suszonych w kuchni ale i od czasu do czasu mrożone

OLIWIA25

Mrozonekuzywam częściej Smile

gosiaf

Jeżeli mam wybierać wolę mrożonki, ale oczwiście świeże są zdecydowanie najlepsze

S-wa

ciekawy artykuł

wampa

ciekawe informacje

produkty partnerów