Przygotuj swój organizm na wiosnę

Szlachetne zdrowie nikt się nie dowie, jako smakujesz nim się popsujesz - tak zaczyna się fraszka “Na Zdrowie” Jana Kochanowskiego. Ile w niej prawdy wie tylko ten, kto miał lub ma problemy zdrowotne lub otarł się w gronie rodziny, znajomych o ten problem. Jak zatem dbać o swoje zdrowie, kiedy powinniśmy zacząć o tym myśleć i jak to robić, od czego zacząć? Nic prostszego…wystarczy 5 prostych kroków.

Profilaktyka - zrób badania. Niektórzy mówią, że wraz z nadejściem wiosny wszystko budzi się do życia. Może właśnie teraz jest najlepszy czas, żeby zrobić “research” swojego zdrowia i wykonać badania. Jakie? Przede wszystkim badanie krwi, które powinniśmy wykonać przynajmniej raz w roku, a które jest pierwszą informacją o tym, co i czy coś złego dzieje się w naszym organiźmie. Drugie ważne badanie to analiza moczu, którego wyniki świadczą o stanie naszych nerek, pęcherza moczowego i dróg moczowych, ale także mogą być sygnałem o cukrzycy, żółtaczce, czy zapaleniu trzustki. Tę analizę również powinniśmy wykonywać przynajmniej raz w roku. Zdecydowanie częściej powinniśmy badać poziom ciśnienia, co najmniej raz w miesiącu, co pozwala rozpoznać nadciśnienie tętnicze, jego wahania oraz inne towarzyszące schorzenia. W zależności od wieku, warto udać się do okulisty, ortopedy, ginekologa czy urologa, wykonać EKG serca, badanie mammograficzne w przypadku kobiet, RTG klatki piersiowej czyli ocenę okładu oddechowego, a także USG (najczęściej wykonuje się USG jamy brzusznej), diagnozujące układ wielu narządów wewnętrznych naszego ciała. Przynajmniej raz na pół roku wypada odwiedzić stomatologa. Profilaktyka od zawsze jest naszym najlepszym sprzymierzeńcem, a wykrycie choroby we wczesnym stadium to duża szansa na wyleczenie. 

Dieta cud…to nie zawsze działa. Jeśli spojrzymy na ofertę diet, o których się pisze lub mówi, trudno wybrać, bez konsultacji z profesjonalistę, najlepszą dla siebie. Jak zatem dokonać najlepszego wyboru? Z pewnością warto pójść o krok wstecz i wykonać wszystkie niezbędne badania (patrz - profilaktyka - zrób badania), po to by sprawdzić stan swojego zdrowia. Kolejnym krokiem powinna być analiza wyników w lekarzem specjalistą, który pokieruje nas i podpowie, co będzie najlepsze, jaka dieta, a może tylko doradzi, jak właściwie i zdrowo się odżywiać, zainwestować w ruch. Warto sprawdzić ofertę dietetyków w serwisiehttps://www.znanylekarz.pl/dietetyk, gdzie znajdziemy szeroką bazę specjalistów w tej dziedzinie. Można także zainstalować w swoim smartphonie aplikacje, które działają jak liczniki kalorii, podpowiadają plan naszej diety, np. MyFitnessPal, Meal Snap, Osobisty Dietetyk, Diet Map, wybór jest naprawdę imponujący. Nie można także zapomnieć o piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Jak wynika z w/w schematu podstawą nadal pozostaje aktywność fizyczna, zmieniły się natomiast standardy dotyczące pozycji owoców i warzyw, które przesunęły się na pierwsze miejsce ze skalą ¼ dla owoców i ¾ dla warzyw w podstawie piramidy. Drugie miejsce zajmują produkty zbożowe, m.in. pełnoziarniste zboża, brązowy ryż oraz pełnoziarniste mąki i ich przetwory (pełnoziarnisty makaron, pieczywo pełnoziarniste), pełnoziarniste kasze (jaglana, gryczana, pęczak, perłowa i płatki owsiane). Brązowy medal w piramidzie przypadł nabiałowi i tu nie było zmian. Nowością jest kolejna pozycja, którą zajęły przyprawy, będące odpowiedzią na zmniejszenie ilości soli w jedzeniu, a które mają właściwości prozdrowotne, takie jak olejki eteryczne czy antyoksydanty. Z pewnością dużym zaskoczeniem jest usytuowanie na tym miejscu również kawy i herbaty, które pojawiły się po raz pierwszy w piramidzie. Najwyższy poziom zajęły tłuszcze, ale w parze z orzechami, co jest również nowością. 
 
Ruch to zdrowie... O tym, że aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na stan naszego zdrowia, nie trzeba szczególnie nikogo przekonywać. Jak pokazują badania przeprowadzone na zlecenie grupy LUX MED, pt. „Jak Polacy uprawiają sport”, aż 40% z nas jest aktywnym przynajmniej raz w tygodniu. Najczęściej wybieramy bieganie, jazdę na rowerze, czy pływanie, a w zależności od płci, są to piłka nożna czy aerobik. Niestety tylko 3% zrobiło jakiekolwiek badania przed rozpoczęciem sportu. Warto sobie uświadomić, że podejmując aktywność fizyczną, musimy w pierwszej kolejności zadbać o zdrowie, czyli po raz kolejny badania i konsultacja ze specjalistą staję się koniecznością. Warto to zrobić, żeby sport nie kojarzył się nam wyłącznie z kontuzjami, osłabieniem, leczeniem, ale z bezpieczną przyjemnością, która poprawia nasze samopoczucie i wygląd.
 
Zapytaj eksperta online. Współczesna medycyna pozwala nam dziś na umówienie się na wizytę do lekarza przez internet, zadanie pytania konkretnemu specjaliście online (przyp. jak wynika z badania przeprowadzonego przez serwis znanylekarz.pl najczęściej pytamy lekarzy ginekologów, ortopedów oraz dermatolów, a najpopularniejsze pytania, które zadajemy dotyczą kwestii wstydliwych, np. sex w trójkącie), ale także odbycie wizyty online (taką usługę oferuje telemedi.co). Oczywiście ładna pogoda sprzyja wychodzeniu z domu, jednak jak pokazują statystyki, nowoczesne formy konsultacji i leczenia, tzw. e-medycyna czy mhealth są coraz częściej wybierane jako szybsze i skuteczniejsze. Pamiętajmy zatem, zanim rozpoczniemy jakąkolwiek aktywność sportową, o wcześniejszym skonsultowaniu z profesjonalistą, nie szukając informacji na forach czy innych grupach, gdzie nie mamy pewności, że odpowiada nam ktoś, kto się na tym faktycznie zna i nam pomoże, a może tylko zaszkodzić.
 
Słuchaj swojego ciała. „Nasze ciało jest jak maszyna, która daje sygnały, jeśli coś jest nie tak”. Może “wyczerpują się baterie i trzeba je wymienić, albo brakuje jakiejś części, która zwyczajnie się zużyła”. Nie bagatelizujmy sygnałów ostrzegawczych. Według badania przeprowadzonego w Danii i Wielkiej Brytanii, regularna i umiarkowana aktywność fizyczna może wydłużyć życie człowieka o 3-5 lat. Zatem uprawiajmy sport, bądzimy aktywni, ruszajmy się, ale róbmy badania, konsultujmy to z prawdziwymi lekarzami i słuchajmy naszego organizmu, bo on wie o nas najwięcej.

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Komentarze

sisi13

Słuchaj swojego ciała....tego przestrzegam najbardziej.

bozenkaxxj

Badamy się zdecydowanie za rzadko a do lekarza udajemy idziemy jak sie coś dzieje.

Beatris20

Bo wszędzie kolejki . 

Dorota Niewiadomska

Tyle mowi sie o profilaktyce,a w realiach wyglada to całkiem inaczej. Super artykuł. Wiele spraw sobie pięknie odświeżylam. 

Agaagaja

Przypominania o profilaktyce nigdy za wiele.

maybe92

Badania, dieta, ruch - prawie wszystko włączone! Smile 

eliska

Szlachetne zdrowie o niego trzeba dbać

margaw

Akcja "wiosenna odnowa" u mnie się rozpoczeła. Mam wielkie nadzieje, by do lata wyglądać smukło. Może się uda. 

Beatris20

Chętnie profilaktyka, tylko szkoda, że nasza służba zdrowia tak nam to utrudnia. Wszedzie takie kolejki, nie miłe panie z okienka robiące łaskę , że cię zapiszą. Jak mam robic badania to szlak mnie trafia...

annajustyna

warto przeczytać

mcjazz

Gdyby jeszcze tak łatwo dało się przperowadzić regularne badania profilaktyczne... Sad Polska słuzba zdrowia...

wampa

uwielbiam wiosnę...dobrze, że nadchodzi już małymi krokami

produkty partnerów