Z szacunku do człowieka...

Autor: 
Maretha Żurakowska I HumanBrand

Marka personalna człowieka jest nierozerwalnie związana z rozwojem osobistego potencjału, wiedzy i doświadczenia. Gdy powstaje w sposób autentyczny i świadomy, w zgodzie z własnymi celami i wartościami, i przy tym w powiązaniu ze strategią reprezentowanej firmy, staje się jej kluczową wartością. W rezultacie współtworzy sukces realizowanego przedsięwzięcia.

Jak odbieram markę Dr Irena Eris? Jako spójną w każdym obszarze. Począwszy od logo, po wysokiej klasy produkty i usługi, filozofię firmy, informacje w Sieci, aż po osobę jej lidera. To wyjątkowa na polskim rynku kosmetycznym marka, gdzie wszystko jest logicznie połączone w komunikatywną całość. To także marka godna zaufania, która z uwagi na najwyższe standardy przyjęta została w poczet członków Comité Colbert – rodziny światowych marek luksusowych obok Yves Saint Laurenta, Chanel, Diora, Cartiera czy Givenchy.

Czy tak spektakularny sukces polskiej firmy byłby możliwy bez osoby pani Ireny Eris? W jaki sposób i w których miejscach marka lidera splata się z marką organizacji, wspierając jej sukces? 
Przyjrzałam się bliżej marce firmy Dr Irena Eris i jej lidera z punktu widzenia eksperta w dziedzinie brandingu. 

Firma to ludzie... Firmowanie przedsięwzięcia własnym nazwiskiem to przywilej, za którym stoją pasja, siła, doświadczanie i przede wszystkim – wiarygodność człowieka. Dr Irena Eris to marka, na której czele stoi odważnie podążającą za własnymi marzeniami kobieta – budząca uznanie i podziw, odważna, świadoma i potrafiącą przekształcać wizje w osiągalne cele. Skuteczna marka to marka z wizją. Otwarta na globalne zmiany i pozostająca przy tym wierną swojej misji i wartościom. Sięgając po produkty i usługi firmy Dr Irena Eris, nie mamy wątpliwości co do tego, że obietnica, jaką składa w odniesieniu do jakości i satysfakcji klienta, jest i będzie dotrzymana. Zalążkiem powstania firmy był krem ochronny do rąk dla przyjaciela, fana windsurfingu, opracowany przez Irenę Eris, wówczas studentkę. Niedługo potem powstaje pierwsza seria kosmetyków dla kobiet – Forte, następnie kolejne linie kosmetyków, by w końcu narodziła się luksusowa oferta hoteli SPA. Wizja rośnie wraz z potrzebami deklarowanymi przez klientów. Należy jednak umieć – jak pani dr Irena Eris – reagować na nie szybko i w skuteczny sposób. Kreatywność i umiejętność widzenia dalej i szerzej niż sięga wzrok to pożądana cecha współczesnych przywódców.

Obietnica marki klasy premium. Najwyższa jakość, solidność, szacunek dla ludzi, odpowiedź na potrzeby klienta, prestiż – tego możemy doświadczyć i o tym możemy przeczytać na firmowej stronie: Chcemy, aby nasze kosmetyki czyniły kobiety piękniejszymi i pozwalały im dłużej zachować młody, atrakcyjny wygląd. I dalej: Budując prestiż i kompetencję marki Dr Irena Eris kierujemy się szacunkiem dla ludzi... 

Stabilny system wartości. To istotny element marki, zarówno firmy, jak i jej lidera. Zarządzanie firmą poprzez wartości nie jest już modą, lecz stało się wymogiem. Wartości stanowią trwałą bazę dla ludzi i podstawę kultury organizacyjnej firmy. Powinny być żywe, nie tylko spisane w formie pustej deklaracji. Odnoszę wrażenie, że marka Dr Irena Eris od zawsze była wierna w praktyce swoim wartościom. Firma kieruje się szeroko rozumianym szacunkiem do człowieka – nie tylko klienta, ale również zatrudnionych pracowników i kontrahentów. Rzetelność i autentyczność – te naturalne u pani Ireny Eris cechy, wyróżniają także jej markę na tle innych firm kosmetycznych. 

Ekologiczne myślenie i działanie. Firma dba o środowisko. W Laboratorium Kosmetycznym i Centrum Naukowo-Badawczym stosowane są zgodne z najwyższymi światowymi standardami technologie, o których można przeczytać w wywiadach i na stronach www. Wartości realizowane w firmie przez cały zespół pracowników to priorytety, którymi kieruje się również lider firmy – pani Irena Eris. Gdy osoby decyzyjne wyznają i postępują według przewidywalnego systemu wartości, wpływają na rozwój silnego organizmu biznesowego. 

Szacunek połączony z etyką i... pokorą – to elementy nieodmiennie towarzyszące wyjątkowym, znającym swoją wartość ludziom. Pani Irena Eris w wywiadach przyznaje skromnie, że nie spodziewała się tak ogromnego sukcesu. Pamiętajmy, że od 1983 roku minęło sporo czasu i świat skurczył się dzięki Internetowi do rozmiarów globalnej wioski. To, co kiedyś wymagało ogromnych nakładów pracy – pojawiania się w wielu różnych miejscach (targach, sympozjach, kongresach), by komunikować o marce i produkcie – dziś staje się możliwe w krótkim czasie i przy mniejszym nakładzie pracy. Obecnie Produkt Dr Irena Eris broni się sam. Na szczyt trudno wejść samemu. W osiągnięciu sukcesu, pani Irenie pomógł mąż – Henryk Orfinger. Wspierał ją w decyzjach i działaniach. Pewnie niewielu klientów kojarzy markę z firmą rodzinną. A jednak... 30 lat temu firmę tworzyła żona, mąż i jeden pracownik. Obecnie cele właścicieli wspiera tysięczny zespół pracowników z silnym zarządem specjalistów na czele. Realizując własne cele zawodowe warto zadbać o to, by znaleźć wsparcie bliskich nam osób. Często wystarczy jedna osoba, by wizja i przyszły sukces nabrały realnego wymiaru.

Jasny cel. Organizacje nastawione wyłącznie na zysk, żyją krótko. Produkty dr Ireny Eris tworzone są z szacunkiem do klienta i jego potrzeb. Odnoszę wrażenie, że właściciele od momentu powołania firmy wiedzieli, że ich głównym celem jest rozwój, pasja i satysfakcja z wykonywanej pracy. Oznacza to w perspektywie konsekwentny rozwój kapitału ludzkiego.

Organizacje przyszłości to te, które stawiają na nowe technologie w oparciu o wiedzę i umiejętności pracowników. Potrafią stworzyć przestrzeń do współpracy, samorealizacji i satysfakcji zatrudnionych osób. Cel strategiczny firmy, jak generowanie zysku, jest wynikiem zespołu wszystkich cech marki.

Nauka na błędach. Irena Eris przyznaje Wszystkiego, co dziś umiemy, nauczyliśmy się na własnych błędach. Jesteśmy ludźmi i błędy stanowią nierozerwalną część naszego życia i rozwoju. Błędy paradoksalnie są potrzebne, o ile każdy popełniamy tylko raz, wyciągając z niego odpowiednie lekcje.

Pasja ponad wszystko. Marka dr Ireny Eris poparta jest pasją do piękna i zdrowia. Ja po prostu... kocham to, co robię. – wyznaje. Dbając o te aspekty kobiecości i w odpowiedzi na potrzeby klientek Irena Eris uruchamia Centrum Naukowo-Badawcze i realizuje kolejne projekty – hotele SPA, serwując wyjątkowy czas relaksu dla zabieganych ludzi. W brandingu takie działanie nazywamy strechingiem marki – zwiększaniem oferty najczęściej w formie powiązanych ze sobą produktów lub usług.

Mądra, spójna komunikacja. Gdy jest od początku przemyślana, znacząco wpływa na sukces firmy, budując trwałą więź z klientem. Irena Eris jest bez wątpienia kluczowym ambasadorem swojej firmy. Warto tu zaznaczyć, że nie dąży ona na siłę do widoczności swojej osoby w Sieci. Nie prowadzi bloga, jak wiele znanych osób. Nie komunikuje się osobiście przez Media Społecznościowe. Koncentruje się na bezpośrednich relacjach. Jest widoczna w mediach tradycyjnych. Uczestniczy w konferencjach i spotkaniach biznesowych w kraju i zagranicą. Jest dowodem na to, że w dobie Internetu życie poza światem wirtualnym może przynieść sukces i osobiste spełnienie. Firma Dr Irena Eris posiada natomiast stronę firmową Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris (http://www.eris.pl/pl/home/), Centrum Naukowo-Badawczego (http://www.drirenaeris.com/badania/) i stronę Hoteli SPA (http://drirenaerisspa.pl/) wraz z profilem hoteli na Facebooku (http://www.facebook.com/erisspa) z liczbą ponad 7,5 tysiąca fanów, także stronę Kosmetycznych Instytutów www.DrIrenaEris.com/instytut

Firma komunikuje się także ze swoimi klientami poprzez działanie tzw Custom Publishing. Wydaje kwartalnik – magazyn świata marki Dr Irena Eris, gdzie inspiruje poprzez przybliżanie innowacji i nowości nie tylko kosmetyce, ale także w kulturze, sztuce, architekturze i designie. Firma Dr Irena Eris została uznana przez międzynarodowa organizację Superbrands za jedną z najsilniejszych polskich marek roku 2012. Ocenie poddano między innymi rozpoznawalność marki, unikalny charakter niesionych ze sobą korzyści i siłę więzi marki z klientami.

Niewątpliwie na sukces firmy składa się wiele czynników. Jednym z nich, który w świecie staje się znaczącym, jest silna marka lidera wzmacniająca i wyróżniająca pozytywnie markę firmy. Dlatego warto przyglądać się historiom ludzi sukcesu takich jak dr Irena Eris, by czerpać z nich inspirację do własnego życia. Z kolei firma Dr Irena Eris to zagłębie bardzo dobrych praktyk, które jeśli będą miały okazję stać się wzorem dla innych polskich organizacji, pozytywnie wpłyną na rozwój naszej gospodarki. Marki silnych firm i ich liderów kształtować będą w świecie coraz mocniejszą markę kraju. Maretha Żurakowska Ekspert brandingu personalnego i firmowego, Autor programu budowy marki HumanBrand, Członek Rady Institute of Personal Branding. Nie organizacje, ale my – ludzie zawieramy każdego dnia transakcje, oparte na profesjonalizmie i wzajemnym zaufaniu. Dlatego autorski program HumanBrand, realizowany przez Institute of Personal Branding, stawia w centrum uwagi autentyczną i spójną markę liderów i kluczowych pracowników.

 

Więcej o programie www.humanbrandprogram.eu

Więcej: Rozmowa z dr Ireną Eris Królestwo za... sześć maluchów!