Face&Look > ZDROWIE > Jak skomponować jadłospis ucznia?

Jak skomponować jadłospis ucznia?

Pierwszy dzwonek nowego roku szkolnego już za nami. Nareszcie możemy odetchnąć, bo większość z nas od dobrych kilku tygodni żyła tematem kompletowania podręczników i szkolnej wyprawki dla dziecka. W tym zakupowym szaleństwie nie wszyscy pomyśleliśmy jednak o tym, że jeśli chcemy, by nasza pociecha odnosiła naukowe sukcesy, musimy zadbać również o jej codzienną dietę. Dlatego razem z ekspertem podpowiadamy, jak skomponować jadłospis ucznia.

40% uczniów wychodzi do szkoły bez śniadania, co piąty częściej niż dwa razy w tygodniu je fast foody, a ponad 44% nastolatków spożywa słodycze więcej niż raz dziennie – wynika z badań przeprowadzonych przez Polskie Towarzystwo Dietetyki. Efekt? Wiele dzieci nie tylko za dużo waży, ale ma też problemy z koncentracją i pamięcią.

 

Dobre nawyki od małego

O tym, że od sposobu odżywiania zależy stan zdrowia, nikogo nie trzeba przekonywać. Często jednak zapominamy, że dieta ma wpływ nie tylko na samopoczucie, ale i na rozwój intelektualny dziecka. To bowiem różnego rodzaju składniki zawarte w pokarmach stymulują produkcję neuroprzekaźników odpowiadających za przesyłanie sygnałów między komórkami nerwowymi. Bez nich myślenie, zapamiętywanie czy kojarzenie faktów nie byłoby możliwe.

Jeśli więc chcemy, by nasz maluch odnosił edukacyjne sukcesy, najpierw musimy zadbać o jego edukację prozdrowotną. Prawidłowe nawyki żywieniowe powinniśmy kształtować już od najmłodszych lat. Jak? – Najlepiej będąc dobrym wzorem do naśladowania. Warto więc najpierw przyjrzeć się własnym przyzwyczajeniom, bo jeśli dziecko zaobserwuje, że rodzice sami nie jedzą śniadań czy unikają warzyw, a oglądając wieczorem telewizję podjadają chipsy, trudniej będzie je przekonać do tego, by zachowywało się inaczej – podkreśla Monika Molenda-Dąbrowska, dietetyk ze Szpitala Medicover.

Poranny zastrzyk energii

Kartkówki, sprawdziany, projekty, zadania domowe – by im podołać, mózg ucznia musi praktycznie przez cały dzień działać na wysokich obrotach. Trzeba więc zadbać o to, by już od rana dostarczyć mu „paliwa” podając dziecku pożywne i zdrowe śniadanie. Mogą to być na przykład płatki owsiane lub naturalne musli z owocami i mlekiem, jogurtem naturalnym lub „mlekiem” roślinnym. Jeśli pociecha woli kanapki, przygotujmy je z pełnoziarnistego pieczywa, zadbajmy o porcję białka, którą dostarczy na przykład biały ser, a także warzywa. Tak skomponowany posiłek doda energii, a w dodatku na dłuższy czas zapewni poczucie sytości.

Pierwsze śniadanie jest bardzo ważne, ale nie wolno zapominać też o tym drugim. Jeśli nie zaplanujemy posiłku, który dziecko będzie spożywało w szkole, maluchowi trudniej będzie oprzeć się pokusie kupienia sobie drożdżówki, batonika, chipsów czy słodkiego gazowanego napoju. – Takie produkty powodują gwałtowne zmiany poziomu cukru we krwi. W efekcie dziecku trudniej się skoncentrować na lekcjach, jego wydajność intelektualna spada, a ochota na niezdrowe przekąski rośnie – to błędne koło – dodaje dietetyk Monika Molenda-Dąbrowska. Dlatego jeśli mamy taką możliwość, lepiej będzie wykupić obiady w szkole (najpierw sprawdźmy jednak proponowany przez stołówkę jadłospis) albo po prostu przygotowywać drugie śniadanie w domu. Do plecaka pociechy zapakujmy kanapki z ciemnego pieczywa z chudą wędliną albo twarożkiem i warzywami, a na deser – owoc lub jogurt i naturalny sok na przemian z mineralną wodą.

Głodny umysł

Jakie jeszcze składniki warto dodawać do tych oraz pozostałych posiłków ucznia, by wspomóc pracę jego mózgu? Ważne są tłuszcze roślinne (na przykład oliwa), które dostarczają organizmowi kwasu linolowego – jego niedobór skutkuje osłabieniem koncentracji i apatią. Jako przekąski warto podsuwać dziecku zawierające dużo magnezu i witaminy E orzechy. – Zadbajmy o to, by w diecie pociechy znalazły się także produkty bogate w cynk i żelazo – badania wykazały, że ich niedobór osłabia zdolności umysłowe. Źródłem tych pierwiastków jest przede wszystkim pieczywo z pełnego przemiału i rośliny strączkowe. Cynk znajdziemy ponadto w pestkach dyni i słonecznika oraz rybach, które dodatkowo zawierają również cenny fosfor, a żelazo w natce pietruszki i szpinaku – podpowiada Monika Molenda-Dąbrowska ze Szpitala Medicover.

 Zwróćmy też uwagę, by w jadłospisie były obecne także źródła witamin z grupy B, a zwłaszcza witaminy B3 – naukowcy udowodnili, że jej niedobór osłabia pamięć i jest przyczyną kłopotów z koncentracją oraz snem. Znajdziemy ją między innymi w pełnoziarnistym pieczywie i tuńczyku. W orzeszkach ziemnych, soi i kiełkach pszenicy kryje się z kolei poprawiająca pamięć lecytyna.

Co natomiast w diecie dziecka lepiej ograniczyć? – Przede wszystkim słodycze, sól, fast foody i tłuszcze zwierzęce. Spożywanie ich w nadmiarze to prosta droga do kłopotów z logicznym myśleniem, a dodatkowo otyłości, cukrzycy i nadciśnienia. Lepiej też wyeliminować słodycze i dosładzane napoje, które są źródłem niepotrzebnego cukru, mogą powodować wahania nastroju i zaburzenia koncentracji – radzi dietetyk.

Po pomoc do dietetyka

Jeśli nie udało nam się zaszczepić w dziecku odpowiednich nawyków żywieniowych lub pociecha sama zaczęła sięgać po niezdrowe przekąski i nie potrafi z nich zrezygnować, warto skonsultować się z psychologiem żywienia lub dietetykiem. Specjalista podpowie, jak przekonać dziecko do zdrowszego odżywiania. Do dietetyka warto też zwrócić się wtedy, gdy wydaje się nam, że nasza pociecha waży zbyt dużo lub za mało. – Rodzicom trudno jest ocenić wagę dziecka obiektywnie i stwierdzić, kiedy jest po prostu okrąglejsze, a kiedy mamy już u niego do czynienia z nadwagą bądź – co gorsza – otyłością. To o tyle niebezpieczne, że zbyt wysoka masa ciała może doprowadzić do poważnych schorzeń takich jak cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie czy choroby układu krążenia – podkreśla Monika Molenda-Dąbrowska ze Szpitala Medicover. – Nieprawidłowa waga może mieć wiele przyczyn. Nie musi to być wcale złe odżywianie, a na przykład zaburzenia hormonalne bądź zaburzenia gospodarki lipidowej czy węglowodanowej. Właśnie dlatego z myślą o młodszych pacjentach przygotowaliśmy specjalne pakiety diagnostyczne, które pozwalają na przebadanie dziecka również w ich kierunku – dodaje. Dzięki takiej wczesnej diagnozie można podjąć odpowiednie leczenie i zapobiegać rozwojowi poważniejszych chorób. Fachowa opinia specjalisty ułatwia też układanie jadłospisu, który zagwarantuje dziecku zdrowie, a dodatkowo będzie też wspierał pracę jego szarych komórek.

Dodaj komentarz

Komentarze

bbo

Piękny muchomorek - aż żal schrupać!

Masza

Dobre nawyki od najmłodszych lat oraz trzeba pamiętać,że to my,rodzice dajemy przykład dziecko.
Jeśli nie jemy śniadania w domu,trudno wymagać aby dziecko jadło.Tak samo ze słodyczami czy fast foodem.

justajustyna

fajne skomponowane dania

luna341

Ciężka sprawa z tym jadłospisem ucznia.My mamy staramy sie aby dziecko jadło zdrowo a niestety szkolne sklepiki kusza słodyczami i chipsami

luna341

Ciężka sprawa z tym jadłospisem ucznia.My mamy staramy sie aby dziecko jadło zdrowo a niestety szkolne sklepiki kusza słodyczami i chipsami

eliska

Staram się aby śniadanie zdrowe było zjedzone chociaż nie zawsze mi sie udaje

alonek

Ucznia trzeba przede wszystkim zaciekawić!

weronkaa84

Zdrowych nawyków warto uczyć już od najmłodszych lat.

matiz1232

Ja mam niejadka w domu

anias88

ja w domu mam niejadka i muszę też tak kombinować.

Maja Markiewicz

ZDROWO I KOLOROWO

Maja Markiewicz

ZDROWO I KOLOROWO

sisi13

Zdrowe nawyki trzeba kształtować już od początku.

amorki22

żeby moja córcia chciała tak wszystkiego sprubować:(

AnnaD

Smile

Agnesik

Zdrowe żywienie - tego się uczy od niemowlęcia. Kształtuje się gusta, dziecko obserwuje też i naśladuje rodziców.

Maja Markiewicz

fajnie się czyta takie ciekawe artykuły. Warto zapamiętać niektóre informacje.

Maja Markiewicz

fajnie się czyta takie ciekawe artykuły. Warto zapamiętać niektóre informacje.

sisi13

Warto wciągnąć dziecko w przygotowywanie posiłków, zrobić z tego zabawę i oswoić z warzywami i owocami.

krisek

Nie jest to prosta sprawa.wiem cos o tym.

dorotade

Dużo przydatnych wskazówek - na pewno z kich skorzystam - moja córcia od września zaczyna naukę w I klasie Smile

Dorota Niewiadomska

Najważnejsze to nie stracić głowy Wink 

aga0495

Fajne pomysły Smile

wampa

z pomysłem na talerzu:)