Face&Look > ZDROWIE > Jak łączyć składniki, żeby jeść zdrowo

Jak łączyć składniki, żeby jeść zdrowo

Jedzenie pewnych produktów w parach mnoży ich dobroczynne właściwości odżywcze. Odpowiednie, zdrowe połączenia ułatwią zachowanie właściwej masy ciała, zapobiegną niedoborom pokarmowym i pozwolą zachować odpowiednią równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Agnieszka Kościowska, dietetyk podaje poniżej przykłady, które pozwolą na tworzenie własnych zdrowych duetów.

Krwisty befsztyk + sok z czarnej porzeczki. W ten sposób dostarczamy naszemu organizmowi żelazo w najłatwiej przyswajalnej formie, gdyż żelazo w obecności witaminy C jest efektywniej wchłaniane. W ten prosty i zdrowy sposób zabezpieczamy się przed anemią.

Błonnik + woda. Błonnik w formie otrąb i woda to związek idealny i polecany z w walce z nadwagą. Woda powoduje, że błonnik w żołądku pęcznieje i daje uczucie sytości. Usprawnia również naturalny rytm wypróżnień, zmniejszając ryzyko zaparć. Błonnik wiąże również pewne ilości tłuszczu, dzięki czemu nadwyżka energii nie jest zamieniana w tkankę tłuszczową.

Olej roślinny + zielone, czerwone, żółte i pomarańczowe warzywa. Sałatka z tych warzyw to doskonałe źródło beta-karotenu (warunkuje piękną, brzoskwiniową cerę!), który w organizmie zostaje przemieniony w witaminę A. Niestety bez obecności tłuszczu witamina A i beta-karoten nie ulegają procesowi wchłaniania.

Mięso + warzywa. Zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej jest dla nas bardzo ważne ze względów zdrowotnych, ale także ze względów estetycznych (walka z cellulitem!). W tym zestawie mięso jest kwasotwórcze, a warzywa działają alkalizująco.

Pasta z makreli + chudy twaróg. Wapń jest niezbędny, żeby kości były zdrowe i mocne. Dzięki bogatej w witaminę D makreli wapń z twarogu jest lepiej przyswajalny.

Mleczny napój probiotyczny + banan. To zestaw o dużych właściwościach prozdrowotnych. Banan jest źródłem składnika o nazwie FOS (fruktooligosacharyd), który należy do tzw. prebiotyków. Są one pożywką dla dobrych bakterii probiotycznych znajdujących się w jogurcie i stwarzają dogodne warunki do ich rozwoju i działania. Dzięki nim nasz układ odpornościowy lepiej funkcjonuje.

Filet z piersi kurczaka + chili. Dodanie ostrej papryczki do delikatnej piersi sprawia, że potrawa będzie strawiona szybciej i efektywniej. Ten zestaw działa rozgrzewająco, co dodatkowo przyspiesza przemianę materii. Niewskazany jest jednak dla osób o wrażliwym przewodzie pokarmowym.

 

Autor: 
Agnieszka Kościowska, dietetyk, poradnia Vitalinia

Dodaj komentarz

Komentarze

KAHA

Często robię sobie mleczny naój energetyczny z babanem .. Pycha i do tego zdrowe. Muszę wprowadzić do swojej diety więcej błonnika i wody.:)

dark_forest

Od kilku lat przykładam wielką wagę do łączenia / niełączenia niektórych produktów i uważam, że przynosi to konkretne zdrowotne rezultaty!
Przede wszystkim nie łączę białek z węglowodanami, dzięki czemu zachowuję optymalną wagę.

Adrianna Zygnerska

Podaj przykład Smile

Masza

Od dłuższego czasu interesuję się tematyką łączenia najróżniejszych składników ze sobą.Niby wiem,które można a których się nie powinno.Jednak i tak popełniam błędy.No cóż jak mówią trening czyni mistrzem.

francesca

Dokładnie, ja również nie łączę białek z węglowodanami i widzę efekty. Myślę, że to ciekawy temat na artykuł, powinniśmy wiedzieć, co jest najlepsze dla zdrowia.

paniP

Zdrowa dieta to temat, który mnie od dawna interesuje, ale po raz pierwszy w tak prosty i przejrzysty sposób dowiedziałam się jak zdrowo łączyć różne potrawy/ produkty. Bardzo dziękuję! Podzielę się tym artykułem z innnymi

jutusiek18

dziękje za artykuł,który bardzo mi się przyda, zawsze boje się łączyć produkty tyle teraz słychać o niezdrowym łączeniu np.pomidora z ogórkiem czy herbaty czarnej z cytryną

angel3312

Ja również dziękuję za artykuł. teraz będę stosowała te przepisy więc może nareszcie uda mi sie schudnąć.

bbo

Ja staram się jeść dużo produktów zawierających błonnik. Ogólnie, raczej zdrowo się odżywiam. Moim największym grzechem żywieniowym jest czerwone mięso, które uwielbiam i z którego chyba nigdy nie zrezygnuję.

madziara85

no niesamowite miałam dzis na ten temat poczytać felieton a tu proszę f&l ma na ten temat artykuł jak nice Wink
wskazówki godne nasladowania Wink

olua99

muszę kiedyś zrobić sobie jakiś pyszny shake mleczno-bananowy! Lol

caroline000

A z czym połączyć kiwi które uwielbiam prawie codziennie muszę zjeść przynajmniej jedno wtedy nie czuję potrzeby jedzenia słodyczy:) to dziwne ale prawdziwe:)

kes (niezweryfikowany)

ja, takie połączenia, które staram się zachowywać, popijam jeszcze Figurą Forever Biggrin połączenie na 100% skuteczności jak dla mnie!

Adrianna Zygnerska

Co to figura forever ?

wilma74

Fajny i przydatny artykuł,muszę koniecznie sprawdzić.

justajustyna

artykuł super. Spróbuję w niektórych kwestiach sie stosować.

bbo

Rady z artykułu rzeczywiście super. Warto do niego wracać.

gamzurek5

Coraz częściej jadam połączenie mięsa i wszelakich warzyw , zamiast ziemniaków czy ryżu wybieram brukselkę, brokuły do tego np . pierś z indyka plus jakaś surówka z sezonowych warzyw. Nie żałuję sobie i potrafię zjeść naprawdę spore ilości, ale warzyw nigdy za wiele.

sylweczka11

ooo bardzo przydatny artykuł...muszę wypróbować Smile

sylwa88

świetny artykuł!! Biggrin

justajustyna

mmm niektóre połączenia sa bardzo smaczne, chętnie sie zastosuje

anias88

mam nadzieję że bedę o tych parach pamietać

weronkaa84

Ja się chyba do tego nigdy nie przekonam i zawsze na takie porady patrzę z przymrużeniem oka Smile

OLIWIA25

Ciekawe porady Smile

Malinka23

Bardzo ciekawy artykuł.

agusia65

ciekawe porady Biggrin

Malinka23

prawda , świetny artykuł 

Dorota Niewiadomska

Łączenie ma wybitne znaczenie dla naszego zdrowia.

wampa

fajne zestawy

Adrianna Zygnerska

Dobre pomysły

Iwo

Czasem żona zrobi jakiś sok owocowy to wypiję jest  pyszne i na pewno zdrowe

eliska

Ciekawe porady