Dr Aneta Górska-Kot o roli śniadania w diecie dzieci i dorosłych

96% badanych deklaruje, że w ich domu regularnie jada się śniadanie. Jednak eksperci alarmują, że jakość polskich śniadań pozostawia wiele do życzenia. Jak zatem powinno wyglądać prawidłowo skomponowane śniadanie i dlaczego powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na ten posiłek w diecie dzieci i dorosłych? - zapytaliśmy eksperta, dr Anetę Górską-Kot, Ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie.

Do tego, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia nie trzeba dzisiaj nikogo przekonywać. Fakt, że ostatnie badanie wykazało, że blisko 96% polskich rodzin jada śniadania potwierdza, że istnieje duża świadomość wagi tego posiłku. Od lat eksperci ds. żywienia zwracają uwagę, że to posiłek ważny dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jego rolą jest dostarczenie energii na cały dzień. Prawidłowo skomponowane śniadanie to również zapobieganie wielu zaburzeniom, w tym zaburzeniom metabolizmu. Po latach złe nawyki żywieniowe mogą bowiem prowadzić do nadwagi bądź otyłości, czy zaburzeń układu naczyniowego.

Najnowsze badanie pokazało, że chociaż Polacy jedzą śniadanie to ciągle nie możemy powiedzieć, że komponują wartościowy posiłek. Podstawowy problem wynika z faktu, że chociaż śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, to niestety mamy na nie bardzo mało czasu. Dlatego najczęściej w polskich domach spotykamy się z sytuacją, że głównym składnikiem śniadania są kanapki z serem lub wędliną, przez dorosłych popijane kawą lub herbatą, a w przypadku dzieci mlekiem lub kakao. W takim śniadaniu praktycznie nie występuje porcja warzyw lub owoców, którą zgodnie z medyczną wiedzą powinniśmy zjadać min. pięć razy dziennie” – mówi dr Aneta
Górska-Kot, Ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie.

Słowa eksperta znajdują potwierdzenie we wspomnianym badaniu, które pokazało, że aż 81% Polaków (dzieci i dorosłych) do śniadania pije herbatę. Na drugim miejscu znalazła się kawa, którą zadeklarowało aż 43% badanych. W przypadku dzieci podawane jest też mleko (26% badanych) oraz kakao (23% badanych). Zaledwie 13% zadeklarowało, że do śniadania pije sok, którego szklanka stanowi jedną z pięciu dziennych zalecanych przez ekspertów porcji warzyw lub owoców. „Brak warzyw i owoców w śniadaniu dzieci to obecnie duży problem w rozwiniętych społeczeństwach, które borykają się z ciągle rosnącym problemem nadwagi u najmłodszych i wśród młodzieży. Dla rodzica włączenie porcji warzyw i owoców do śniadania dziecka jest tym trudniejsze, że maluchy i młodzież mają inne niż dorośli preferencje smakowe. Dzieci kapryszą, nie chcą zjeść warzywa bądź owocu, który jest pokrojony do kanapki. A poranek to bardzo newralgiczny czas, kiedy najczęściej cała rodzina spieszy się. W efekcie śniadanie najmłodszych jest ubogie w witaminy, sole mineralne, mikro- i makroelementy oraz różne antyoksydanty, które znajdują się w warzywach i owocach, a które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym mózgu dzieciaków” – stwierdza dr Aneta Górska-Kot, Ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie i dodaje „Rezygnacja z warzyw, owoców lub szklanki soku podczas śniadania powoduje nie tylko bieżące braki energii i substancji odżywczych, ale również kształtuje nieprawidłowe nawyki żywieniowe. W takich sytuacjach istnieje duże prawdopodobieństwo, że w życiu dorosłym dzisiejsze dzieci będą powtarzać błędy żywieniowe”.

Jakie rozwiązanie widzą eksperci? Co można zrobić, aby mimo porannego pośpiechu dorosłych i specyficznych preferencji smakowych dzieci, pożywne i prawidłowo zbilansowane śniadanie było stałym elementem dnia? „Rozwiązanie tej sytuacji jest całkiem proste i wcale nie czasochłonne” – mówi ekspert, dr Aneta Górska-Kot – „Jeżeli dziecko preferuje na śniadanie kanapkę z serem lub wędliną nie należy zniechęcać go do tego rozwiązania. Warzywa i owoce można wprowadzić do diety dziecka, ale też dorosłych, w innej niż stała formie. Najlepszym rozwiązaniem do śniadania będzie szklanka soku, która zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia oraz naszego rodzimego Instytutu Żywności i Żywienia, stanowi porcję warzyw i owoców. Nalanie szklanki soku zajmuje chwilę, a też dzieci lubią tę formę posiłku. Nie należy się też obawiać, że sok nie jest odpowiedni dla dziecka. Mitem jest opinia, że soki to produkty kaloryczne. Zgodnie z prawem do soków 100% oraz soków owocowych i pomidorowych zabronione jest dodawanie jakichkolwiek cukrów. W produktach tych znajduje się cukier ale tylko ten, który znajdował się w warzywie lub owocu, z którego sok został wykonany. Dla przykładu 100 g pomarańczy to ok 45 kcal. Dokładnie tyle samo znajdziemy w 100 ml soku. Podając do śniadania sok możemy mieć też pewność, że cała rodzina dostaje naturalny produkt. Zgodnie z prawem do soków zabronione jest bowiem dodawanie jakichkolwiek konserwantów, sztucznych barwników czy aromatów”.

„Zachęcam wszystkich rodziców do zwrócenia szczególnej uwagi na śniadanie. Regularność posiłków u dzieci, jak   i u dorosłych, jest bardzo ważna. Ale regularne spożywanie śniadania jest wyjątkowo ważne. Jego brak prowadzi bowiem do dużo poważniejszych konsekwencji niż rezygnacja z kolejnych posiłków. Myśląc więc o zdrowiu całej rodziny i prawidłowym rozwoju dzieci powinniśmy zadbać, aby ten posiłek nie tylko był, ale też spełniał swoją funkcję. Osiągniemy to dbając aby stałym elementem śniadania była porcja warzyw lub owoców np. w postaci szklanki pysznego i zdrowego soku” – podsumowała dr Aneta Górska-Kot, pediatra.

Autor: 
Esti / www.estellefashion.pl

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

Komentarze

nishita27

Dzieciaczków nie mam więc takie artykuły mniej mnie interesują. Ale sama staram się zawsze by śniadanko było pożywne i zdrowe no i bez niego ani rusz Smile

Dorota Niewiadomska

Jestem mamą i wiem częściowo jak powinno wyglądać w miarę zbilansowane śniadanie.Czasami jednak wolę ten przysłowiowy ser przez cały tydzień dziecku dawać aniżeli nic,kiedy się buntuje się nawet przy zwykłej kromce chleba.Dzieci są różne.Jak mają tygodniową fazę na pomidorową to nic innego nie ruszą.Jestem mamą typowego niejadka,który od początku jadł warzywa i owoce.I nie wierzę w medialne tak teraz modne nagonki typu,że jak od małego jedzą owoce i warzywa to potem jest tak samo.Totalna bzdura.Czekam więc na moment i wykorzystuję "dobre dni" kiedy ma ochotę na wszystko.

sisi13

Jak patrzę na to, co jedzą dzieci moich znajomych to jestem przerażona.

basiamiecz715

Mam rano mało czasu, więc moje śniadania nie są rewelacyjne.

maybe92

Dobrze, że od jakiegoś czasu przyzwyczaiłam swój żołądek do jadania śniadań, teraz nie wyjdę bez tego posiłku z domu Smile

OLIWIA25

Staram sie by moje dziecko jadło urozmaicone sniadania ale jak ma się niejadka to róznie z ty bywa Smile

Nataliiia1

A ja szczerze się przyznaję... nie jem śniadań. Pora to zmienić, wiem...

hanover

ja zawsze jem śniadanie i zawsze się staram żeby zawierało warzywa lub owoce i tego też będę uczyć syna

banna1989

ja teraz zaniedbałam śniadania i muszę przyznać że nie jest to najlepsze rozwiązanie

martus2833

Niestety często zapominam o śniadaniu. Zwracam jednak uwagę, żeby córka zjadła coś pożywnego i wartościowego. Szkoda, że tylu rodziców uwierzyło reklamom i za idealne śniadanie uznają słodki "mleczny" batonik albo rogalik z folii.

weronkaa84

śniadanie to podstawa, bez względu na wiek.

paradiso

Musze zaczac dbac o sniadania, do tej pory co zjadlam to zjadłam, a można zrobić coś pysznego, zdrowego i jeszcze ładnego:)

aneta11

sniadanie to podstawa

pyrta

Ja sama bez śniadania nie ruszam się z domu Wink

eliska

Zgadzam się z Dorotą na prawdziwe niejadki nie ma lekarstwa jak sobie coś ubzdurają to nie ma mocnych raz naleśniki z jabłkami czy serem to pychotka i pełny zachwyt a drugim razem nie chce słyszeć o naleśnikach i tak samo z owocami i warzywami

Moniiaa

Pamiętam jak rok temu kuzynka (wtedy 10 lat) spędzała u nas wakacje. Na śniadanie żądała czegoś słodkiego, bo inaczej to ona nie zje. Patrząc wstecz - jako dziecko zawsze miałam normalne, zdrowe śniadanie, a mama nie chciała mnie bez niego nigdzie wypuścić.

sweetmedi25

Ja też nie wyobrażam sobie dnia bez pożywnego śniadania Smile

Beatris20

Sok z kartoniku jest pozbawiony wielu wartości przez to że tyle czasu stoi Smile Więc jeśli mowa o skoach jako jeden z piećiu porcji warzyw to tylko ten jednodniowy , przecierowy lub zainwestujmy w dobra wyciskarkę i sami wyciskajmy Smile
A co do pożywnego śniadania- najlepszym sposobem jest owsianka , dodać do niej orzechy, migdały, suszoną żurawinę, rodzynki, pokrojone jabłuszko, pomarańcze- sycące, zdrowe i nie zajmuje dużo czasu. Inną propozycją bardzo zdrową to omlet jajeczny - roztrzepujemy jajko , dodajemy pokrusoznego brokuła, parykę i gotowe:)

bozenkaxxj

Tak, wiemy jak ważne jest śniadanie.Ja mam czas na spokojne przygotowanie i zjedzenie ale czasami wypijam tylko kawę a śniadanie jem już w pracy.

Maja Markiewicz

fajnie się czyta takie ciekawe artykuły. Warto zapamiętać niektóre informacje.

Maja Markiewicz

fajnie się czyta takie ciekawe artykuły. Warto zapamiętać niektóre informacje.

dreams1

śniadanie to podobno najważniejsze jest i w sumie się z tym zgadzam Smile

elcia1995

Śniadanie, to najważniejszy posiłek dnia, nie tylko dla dzieci, ale również i dla doroslych, także powinno ono być bardzo pozywne i dawać nam enerwię na cały dzień Smile

dorotade

Nie wyobrażam sobie wyjścia z domu bez śniadania Smile

czeresnie

sniadanie bywa dla gości dzieci nieraz wyzwaniem: )

produkty partnerów