Choroby cywilizacyjne — jak skutecznie z nimi walczyć?

Choroby cywilizacyjne stanowią jedną z głównych przyczyn przedwczesnych zgonów ludzi na całym świecie. Są to choroby niezakaźne, które występują globalnie, a głównym czynnikiem, sprzyjającym ich rozwojowi jest postęp cywilizacji, oraz zmiana trybu życia. Czym są choroby cywilizacyjne? Jak można im przeciwdziałać?

Główne przyczyny rozwoju chorób cywilizacyjnych

Choć rozwój medycyny umożliwił leczenie wielu poważnych chorób zakaźnych, obecnie największym ryzykiem dla społeczeństw krajów rozwiniętych i rozwijających się są choroby cywilizacyjne. Chorób tych nie powoduje żaden wirus, czy bakteria, lecz szybki rozwój uprzemysłowienia i zmiana trybu życia. Według badań opublikowanych w „Journal of Clinical Healthcare” nie tylko odpowiadają za 80% przedwczesnych zgonów, ale również znacznie pogarszają jakość życia. Poważnym problem stanowi fakt, że coraz częściej choroby społeczne są diagnozowane również u osób bardzo młodych, oraz dzieci.

Czynników odpowiedzialnych za choroby cywilizacyjne jest kilka i można podzielić je na dwie grupy:

Bezpośrednie – czyli zależne od samego człowieka, wynikają ze złej diety, braku aktywności fizycznej, nadużywania alkoholu, kawy, oraz palenia papierosów, czy korzystania z niebezpiecznych używek, a także braku odpoczynku, odpowiedniej ilości snu i wysokiego poziomu stresu.

Pośrednie – otaczają nas z każdej strony, choć nie mamy możliwości, by się przed nimi obronić, są to przede wszystkim hałas, chaos informacyjny, czy zanieczyszczenie środowiska.

Choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy, czynniki pośrednie i bezpośrednie każdego dnia powolutku niszczą nasze zdrowie. Prowadzą do pojawiania się wielu niebezpiecznych chorób.

Najpowszechniejsze choroby cywilizacyjne

Nie każdy ma świadomość, że choroby, z którymi się mierzy on, lub ktoś z najbliższej rodziny należą do szerokiej grupy chorób społecznych. Do epidemii XXI wieku zalicza się takie choroby jak:

Choroby układu krążenia (w tym miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, udary mózgu) – stanowią obecnie główną przyczynę zgonów na całym świecie.

Cukrzyca typu II i cukrzyca insulinooporna – to coraz powszechniejsze zaburzenia metaboliczne, zdiagnozowane u ponad 3 milionów Polaków.

Nadwaga oraz otyłość – stanowią bardzo poważniejszy problem. Nadwagę w Polsce ma ponad 30% kobiet i 44% mężczyzn, na otyłość zaś cierpi aż 18,1% mężczyzn i 15,5 kobiet. Co więcej, w Polsce z roku na rok odnotowuje się coraz większą ilość dzieci z nadwagą.

Choroby układu oddechowego – przede wszystkim przewlekła obturacyjna choroba płuc POChP, rak płuc oraz alergie i astma.

Choroby układu pokarmowego – część chorób układu pokarmowe zaliczanych jest do chorób społecznych, są to między innymi wrzody żołądka i dwunastnicy, choroby zapalne jelit, czy też kamica i zapalenie pęcherzyka żółciowego.

Zaburzenia psychiczne – depresja, nerwica, zaburzenia lękowe, czy bezsenność to najczęstsze problemy psychiczne, z którymi musi się mierzyć coraz więcej osób żyjących współcześnie. Tak, jak w przypadku innych chorób społecznych zaburzenia psychiczne są coraz częściej diagnozowane u dzieci i nastolatków.

Jak przeciwdziałać chorobom społecznym – najważniejsze zasady

Choć nie na wszystko mamy wpływ, jednak stosując się do najważniejszych zasad dotyczących zdrowego trybu życia, ryzyko chorób cywilizacyjnych można znacznie zmniejszyć. Jakie zmiany należy wprowadzić, by chronić siebie i swoją rodzinę, przed poważnymi zaburzeniami?

Przede wszystkim wyeliminuj używki takie jak papierosy, czy alkohol. Warto również zmniejszyć ilość wypijanych każdego dnia kaw, które mogą wpływać negatywnie na ciśnienie krwi.

Zadbaj o odpowiednią dawkę codziennego ruchu, której minimum to 30 minut intensywnej aktywności fizycznej lub 60 minut umiarkowanego wysiłku, takiego jak spacer, porządki, czy zakupy.

Kolejne istotna kwestia to odpowiednia dieta. Należy przede wszystkim wyeliminować wysoko przetworzoną żywność oraz fast foody. Podstawę zdrowego żywienia powinny stanowić warzywa i owoce. Są one bowiem bogatym źródłem witamin, mikroelementów oraz antyoksydantów, które mają liczne działania prozdrowotne. Zwiększają odporność organizmu, zmniejszają ryzyko zachorowania na liczne nowotwory oraz pomagają poprawić kondycję. Pamiętaj, że dieta powinna być również kalorycznie dopasowana do twojej aktywności fizycznej.

Oczywiście trudno z dnia na dzień całkowicie zmienić wszystkie nawyki, opracować nową, zdrową dietę i każdego dnia pilnować bilansu energetycznego. Jest to trudne, szczególnie jeśli musisz łączyć to z codziennymi obowiązkami. W tym zadaniu pomoże Ci catering dietetyczny, czyli smaczne, zdrowe i odpowiednio opracowane przez dietetyków posiłki.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zdrowej diety pudełkowej, wejdź na https://fit-catering.pl/.

 

 

Po kosmetyki zapraszamy do naszego sklepu faceandlook.com

Autor: 
Artykuł Partnera

Dodaj komentarz

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.

produkty partnerów